Polski pool taborowy Cargounit wynajmie PKP Intercity 4 lokomotywy wielosystemowe o prędkości maksymalnej 200 km/h. Pojazdy będą przez pół roku wykorzystywane do obsługi rosnącej siatki połączeń międzynarodowych.
Choć umowę zawarto 11 czerwca, informujące o tym fakcie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się dopiero po miesiącu (10 lipca). Wartość kontraktu wynosi 1,356 mln euro (5 776 560 zł według dzisiejszego kursu).
Obowiązkiem Cargounit, oprócz udostępnienia samych pojazdów, będzie świadczenie usługi ich utrzymania. Lokomotywy muszą być dopuszczone do jazdy w Polsce. Niemczech, Czechach oraz Austrii.
O warunkach postępowania pisaliśmy w kwietniu, tuż po ogłoszeniu przez PKP Intercity
przetargu na półroczny wynajem czterech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty miały charakter cenowy: 95% punktów przyznawano za wysokość stałej miesięcznej opłaty ryczałtowej, a 5% – za wysokość stawki za kilometr przebiegu w ramach opłaty zmiennej. Maksymalny miesięczny przebieg każdej z lokomotyw w trakcie eksploatacji w PKP Intercity ma wynosić 25 tys. km.
Cargounit był jedynym oferentem.
Wynajem lokomotyw jest rozwiązaniem przejściowym, stosowanym tylko do czasu
uzyskania homologacji zagranicznych przez własne lokomotywy PKP Intercity serii EU200 (Griffiny 200 z Newagu). Producent zapewnia, że otrzyma konieczne dokumenty
pod koniec roku 2026. Przewoźnik jednak wydaje się zabezpieczać na wypadek poślizgu: w toku jest przetarg PKP Intercity, którego przedmiotem jest wynajem 18 lokomotyw głównie do przewozów międzynarodowych (w podziale na trzy zadania)
przez okres aż trzech lat.